Cognitieve & Creatieve ontwikkeling
Een baby leert door verkenning van de omgeving en door het effect van zijn/ haar handelingen. Voorbeelden van die effecten zijn: reacties van belonen en afkeuren, boos worden als iets niet lukt, het onthouden van dingen (iets zoeken dat verstopt is), begrip van oorzaak en gevolg. Het kind gaat steeds meer experimenteren en oefent bepaalde handelingen eindeloos. Vanaf een jaar leert een kind simpele regels. Voor kinderen is spelen leren. Spelsituaties en speelmaterialen bieden het kind een schat aan ervaringen die de basis zijn van al het leren in de toekomst. In het kinderdagverblijf wordt een kind, baby of peuter, begeleid in dit leren door een aanbod van activiteiten en materialen die passen bij zijn of haar leeftijd. In pedagogisch termen betekent dit aansluiting zoeken bij de gevoelige periode waarin een kind zit. Deze aansluiting impliceert tevens dat grenzen verlegd kunnen worden. De peuter leert door het spelen allerlei begrippen, zoals: ruimte, voor-achter-naast, kleuren, vormen, rond-vierkant, maten, groot- klein, hoog-laag, enzovoort. Het spelenderwijs benoemen van dergelijke begrippen door de pedagogisch medewerker begint al in een vroeg stadium. Een peuter vraagt naar het hoe en waarom van dingen. Een peuter heeft nog een concreet denkniveau, het abstracte denken ontwikkelt zich vanaf ongeveer vijf jaar.
Stimuleren van Cognitieve –en Creatieve ontwikkeling doen we door o.a.:
- Bijvoorbeeld door middel van het geven van een leeg vel papier in plaats van een kleurplaat. Zo wordt een kind gestimuleerd om zelf te bedenken wat hij gaat tekenen. Ook met een stuk klei zullen we een kind vrij laten in het bewerken van het materiaal. Op deze manier leert een kind om zelf na te denken en zal zijn eigen creativiteit naar boven komen. Daarnaast werken wij met basismaterialen, zodat het kind wordt uitgedaagd zelf zijn spel te bedenken.
- Het kind te laten Spelen met zand, verven, plakken, tekenen en kleuren.
- Door het spelen leren de allerlei begrippen kennen, zoals: ruimte, voor-achter-naast, kleuren, vormen, rond-vierkant, maten, groot- klein, hoog-laag, enzovoort. Het spelenderwijs benoemen van dergelijke begrippen door de pedagogisch medewerker begint al in een vroeg stadium en op deze manier stimuleren wij het kind om te leren denken.
Volg ons op:
Contact
Kinderdagverblijf Small OnesGloriantstraat, 1
1055 CS Amsterdam
020-8508090
info@small-ones.nl